Bakgrund
Ett av Nordens ledande företag inom legal tech, specialiserat på digitala lösningar för juridik, regelefterlevnad och verksamhetsstöd, planerade ett potentiellt varumärkesbyte. Företaget är en del av en av Europas största koncerner inom affärsprogramvara och hade tidigare genomfört en undersökning mot företagets existerande kunder – nu ville man komplettera bilden med insikter från marknaden i stort.
Uppdrag
Vi fick i uppdrag att genomföra en varumärkesundersökning med fokus på beslutsfattare, inköpare och användare i relevanta målgrupper – både inom privat och offentlig sektor. Syftet var att skapa ett stabilt beslutsunderlag för att bedöma om ett varumärkesbyte var strategiskt motiverat, samt att fördjupa förståelsen för varumärkets nuvarande position, associationer och konkurrenssituation.
Metod
Projektet inleddes med ett djupgående startmöte där undersökningens mål och frågeställningar definierades tillsammans med kunden. Därefter togs ett anpassat frågebatteri fram och testades mot en mindre testgrupp.
Data samlades in genom telefonintervjuer med representanter från olika branscher, företagsstorlekar och roller, med koppling till verksamhetsområden där kundens lösningar är relevanta. Intervjusvaren analyserades både på en övergripande nivå och utifrån olika segmenteringsvariabler.
Resultat
Resultatet presenterades i en grafisk rapport med konkreta insikter och rekommendationer. Undersökningen gav kunden ett välgrundat beslutsunderlag för frågan om varumärkesbyte, samt en fördjupad förståelse för hur varumärket uppfattas bland potentiella kunder – och i relation till konkurrenter.
Vill du ha hjälp med varumärkesundersökning?
Vi har erfarenhet av många olika branscher och typer av undersökningar. Kontakta oss gärna för mer information, eller läs mer om våra varumörkesundersökningar.
Ta kontakt >>>