Bakgrund
Ett svenskt industriföretag specialiserat på olika typer av verktyg för konsumenter och proffs utvärderade möjligheten att bredda sitt sortiment till ett nytt affärsområde. Företaget har en stark internationell närvaro och är en del av en global koncern med verksamhet i över 100 länder och en portfölj av välkända varumärken. För att fatta välinformerade beslut inför en eventuell lansering ville man förstå den nya målgruppens behov och preferenser i tre europeiska länder.
Uppdrag
Vi fick i uppdrag att genomföra en marknadsundersökning i Sverige, Tyskland och Frankrike. Syftet var att kartlägga behov, attityder och beteenden bland yngre slutanvändare i det tilltänkta affärsområdet – och att ta fram ett välstrukturerat beslutsunderlag inför en eventuell produktexpansion.
Metod
Projektet inleddes med ett antal strategimöten där undersökningens mål och fokusområden definierades i samarbete med olika funktioner inom kundens organisation. Dessa dialoger låg till grund för ett strukturerat frågeformulär som speglade såväl affärsstrategiska behov som interna prioriteringar. Frågeformuläret försågs med anpassad frågelogik och översattes till tyska och franska. Det testades sedan på en pilotgrupp innan bred lansering.
Datainsamlingen genomfördes digitalt, riktad till konsumenter inom vissa åldersspann i de tre aktuella marknaderna. Urvalet balanserades med avseende på kön, ålder och geografi för att ge ett representativt underlag.
Resultat
Datan analyserades både sammantaget och land för land, vilket möjliggjorde jämförelser och lokala insikter. Resultatet presenterades i en grafisk rapport med fokus på målgruppens behov, vanor och preferenser, potentialen för olika typer av produktfunktioner, betalvilja och köpinfluenser.
Vill du ha hjälp med marknadsundersökning?
Vi har erfarenhet av många olika branscher och typer av undersökningar. Kontakta oss gärna för mer information, eller läs mer om våra marknadsundersökningar.
Ta kontakt >>>